Tips & råd

Lagring av bildäck

Däck ska lagras svalt, mörkt, torrt och med eventuellt vägsalt borttvättat. Förhindra kontakt med bensin, olja, fett och lösningsmedel. Omonterade däck (utan fälg) kan ställas upp eller staplas. Omonterade däck bör inte hängas upp, eftersom däcken då kan deformeras. Monterade däck (med fälg och luftfyllda) lagras stående, liggande eller hängs upp i fälgen. Stående monterade däck bör ha ett övertryck på 0,5 bar.

REGLER FÖR DATUMMÄRKNING AV DÄCK

Däck har en tre- eller fyrsiffrig kod som talar om när det är tillverkat. Koden finns vanligen i slutet av DOT-märkningen. (Alla däck har inte en DOT-märkning. Däck som bara är avsedda för Europamarknaden har en liknande märkning, men saknar texten DOT.) Fyrsiffrig märkning började införas i slutet av 1999. Från den 1/9 2000 ska alla DOT-märkta däck ha en fyrsiffrig datummärkning. De allra flesta fabrikanter har infört den fyrsiffriga märkning från och med 2000. De flesta däck som tillverkats på 90-talet har en trekant efter den tresiffriga datumkoden – dock inte alla.

I en undersökning genomförd av Väg- och Transportforskningsinstitutet (VTI) hade oanvända vinterdäck som lagrats korrekt i tre år lika bra grepp som ett nytillverkat vinterdäck av samma märke.

Tål att lagras

Vinterdäcken åldras inte som man förr trodde. Enligt VTI (Väg- och transportforskningsinstitutet) kan vinterdäck som är äldre än fem år fortfarande ha bra egenskaper, eftersom gummits hårdhet inte ökar så mycket med åren som man förr trodde. Förutsättningen är att mönsterdjup respektive dubbutstick är bra. VTI har också visat att oanvända vinterdäck som lagrats korrekt i tre år har lika bra grepp som ett nytillverkat däck.

FÖLJANDE VARIANTER AV MÄRKNING FINNS:

1200 – Betyder att däcket är tillverkat vecka 12 år 2000

128 – Betyder att däcket är tillverkat vecka 12 år 1998

128 – Betyder troligtvis att däcket är tillverkat vecka 12 år 1988 (men däcket kan också vara tillverkat 1998, eller 1978. Vid denna typ av märkning (tresiffrig utan trekant) behövs även branschkunskap för att kunna avgöra vilket årtionde däcket är tillverkat.